اسرئیل توافق حماس و فتح را محکوم کرد
نوشته شده توسط : blpwjob
بنیامین نتانیاهو

نتانیاهو از فتح خواسته تا بین صلح با اسرائیل و آشتی با حماس یکی را انتخاب کند

دولت اسراییل توافق دو گروه رقیب فلسطینی برای تشکیل دولت وحدت ملی را محکوم کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، در پی دیدار خالد مشعل و محمود عباس در قطر و توافق بر سر جزییات تشکیل یک دولت انتقالی به ریاست رهبر فتح از این اقدام آقای عباس انتقاد کرد.

او گفت تشکیلات خودگردان فلسطین باید میان آشتی با حماس و صلح با اسراییل یکی را انتخاب کند.

او اضافه کرد: "صلح با حماس ممکن نیست. آنها یک گروه تروریستی هستند و هدفشان نابودی اسراییل است."

مقام های تشکیلات خودگردان فلسطینی، ماه گذشته در تلاش برای از سر گیری مذاکرات با همتایان اسراییلی خود دیدار کردند. این مذاکرات که پس از بیش از یک سال توقف گفتگوها صورت می گرفت، نتیجه ای نداشت.

خبرنگار بی بی سی در رام الله می گوید توافق محمود عباس با رهبر حماس، ناامیدی او به نتیجه بخش بودن مذاکرات با دولت اسراییل را نشان می دهد.

براساس این توافق، محمود عباس همزمان ریاست دولت انتقالی و نخست وزیری تشکیلات خودگردان را بر عهده خواهد داشت.

خالد مشعل و محمود عباس در این جلسات که به میزبانی قطر برگزار می شد، در مورد جزییات طرح آشتی که در ماه آوریل سال ۲۰۱۱ بین دو گروه رقیب حماس و فتح به نتیجه کلی رسیده بود گفتگو کردند و سرانجام در مورد جزییات آن به توافق دست یافتند.

قرار است دولت انتقالی، با عنوان دولت وحدت ملی، انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان و همچنین انتخابات پارلمانی را در سرزمین های فلسطینی واقع در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه برگزار کند.

به گفته خبرنگاران، موضوع تصدی ریاست دولت انتقالی یکی از موانع اصلی اجرای این توافق بوده است.

حماس با خواست تشکیلات خودگردان برای سپردن ریاست دولت انتقالی به آقای عباس شدیدا مخالفت می کرد. تغییر موضع این گروه، راه را برای تشکیل دولت انتقالی باز کرد.

خبرنگار بی بی سی در رام الله، مرکز تشکیلات خودگردان، می گوید قرار بود جناح های فتح و حماس یک شخصیت مستقل را برای ریاست دولت انتقالی انتخاب کنند اما بعد از اینکه دو طرف نتوانستند در مورد فردی برای این منظور به تفاهم برسند، سرانجام به توافقی رسیدند که بسیاری از ناظران آن را نوعی "سرهم بندی سیاسی" تلقی خواهند کرد.

گزارش ها حاکی است که هیات دولت انتقالی فلسطینیان با عضویت چهره های تکنوکرات و مستقل تشکیل خواهد یافت.

اسراییل، که حماس را گروهی تروریستی می داند، پیش از این هم با سازش سیاسی میان فلسطینیان شدیدا مخالف کرده بود.

طی بیش از چهار سال گذشته، دو "دولت"، جداگانه امور فلسطینیان را اداره می کرده اند.

سران فلسطینی و امیر قطر

قطر میزبانی گفتگوهای حماس و فتح را به عهده داشت

از یک سو "دولت" حماس، کنترل نوار غزه را در دست داشته و از سوی دیگر، تشکیلات خودگردان فلسطینی به رهبری محمود عباس، اداره امور کرانه باختری رود اردن را عهده دار بوده است.

براساس توافقی که در ماه آوریل سال گذشته میلادی میان حماس و فتح حاصل شد، قرار شد اداره امور تمامی سرزمین های فلسطینی به تشکیلات واحدی سپرده شود.

به عنوان بخشی از این توافق، قرار بود که دولت انتقالی، انتخاباتی را برای برگزیدن نمایندگان پارلمان و رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی برگزار کند تا زمینه تشکیل دولت واحد فراهم شود.

براساس توافق ماه آوریل سال گذشته، انتظار می رفت که انتخابات عمومی در بهار سال جاری برگزار شود اما به گفته خبرنگاران، با تاخیری که در امضای توافق نهایی صورت گرفته، امکان برگزاری انتخابات در آن زمان وجود ندارد و این انتخابات باید دیرتر برگزار شود.

محمود عباس مایل بود آقای فیاض، نخست وزیر فعلی تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه باختری، ریاست دولت انتقالی را در دست بگیرد.

حضور پیشین حماس در دولت فلسطینی با واکنش منفی کشورهای غربی روبه رو شد.

کابینه ای که پس از پیروزی این گروه در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۶ به قدرت رسید تحت تحریم کشورهای اروپایی و آمریکا قرار گرفت.

آنها به رسمیت شناختن دولت حماس را به پایان دادن به مبارزه مسلحانه از سوی این گروه، به رسمیت شناختن کشور اسراییل و حمایت از روند صلح اسراییل و تشکیلات خودگردان فلسطینی مشروط کردند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز در واکنش با این توافق گفت که هر دولت فلسطینی باید بدون هر گونه اما و اگر به دوری از خشونت متعهد باشد و کشور اسراییل و توافقهای پیشین با آن را به رسمیت بشناسد.





:: برچسب‌ها: سقوط , اقیانوس , د ,
:: بازدید از این مطلب : 413
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: